AD (728x60)

Followers

Powered by Blogger.

Sunday, December 4, 2011

[Doodle] Puasa Asyura.

Share & Comment
Bismillahirrahmanirrahim..

Kredit to kak Nor, buatkan doodle ni..
Bismillahirrahmanirrahim...lama sangat tak berkarya & post apa2 artwork..kali ni post artwork orang lain, tapi tetap ana mesej yang nak di sampaikan..(klik di sini untuk doodle kak Nor)

Suatu masa dulu, ada kawan UM ana menggembar-gemburkan, "betul ke perbuatan kita puasa 10 muharam tu? menyamai yahudi?"

Alhamdulillah, kali ni ana jumpa jawapannya..credit tu ustaz anhar (klik di sini untuk rujukan penuh.)

Kesimpulan yang ana buat, Rasulullah tahu itu perbuatan yang baik, sebab puasa 10 muharam itu, Nabi Daud a.s. yang amalkannya..maka Rasulullah nak menjadikan itu sebagai amalan orang islam, Rasulullah tambah puasa 9 Muharam, dan 11 Muharam. Kalau tak mampu, puasa 10 Muharam dah memadai. Tapi kalau nak pahala lebih sket, puasa 9 Muharam dan kalau nak lebih sempurna, puasalah 11 Muharam..


 Sekiranya tiada sebarang keuzuran, rebutlah peluang ini tanpa membiarkan hari penting ini berlalu begitu sahaja. Jika kita tidak dapat merebut level tertinggi jangan pula kita terlepas level yang paling rendah. Ibn al-Qaiyim (751H) menyatakan:

Peringkat berpuasa padanya ada tiga; yang paling sempurna ialah berpuasa juga sehari sebelum dan sehari selepasnya. (Peringkat) Selepas itu ialah berpuasa hari kesembilan dan kesepuluh, ia berdasarkan kebanyakan hadith. Kemudian (peringkat) seterusnya ialah berpuasa hanya pada hari kesepuluh sahaja. (Ibn al-Qaiyim, Zaad al-Ma’ad)

Selamat berpuasa semua..[moga sempat merebut salah satu..amiin, insya Allah..]
Wassalam..

Bintu_battuta (with assgmnet dakwah & taklifan komik DD).
Tags: , ,

Written by

We are Creative Blogger Theme Wavers which provides user friendly, effective and easy to use themes. Each support has free and providing HD support screen casting.

0 comments:

Post a Comment

 

Popular Posts

Recent Posts

Powered by 123ContactForm | Report abuse

Copyright © Ruqaiyah Hmy's Site. | Designed by Templateism.com